pengumuman


anda semua dijemput untuk membaca dan memahami artikel 15 tips blogging terbaik yang dihasilkan daripada himpunan 15 artikel-artikel tip blog yang ringkas di blog saya ini. klik sini, 15 tips blogging terbaik untuk dimanfaatkan

baca juga lelaki ini masih bersabar walaupun badan dibakar untuk renungan bersama
gravatar

Pokok Pun Cintakan Nabi,Kita Macam Mana?




Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam penghulu anbiya’ dan para rasul.

Hari ini Hari Jumaat.

Pagi ini pagi Jumaat.Petang ini pun petang Jumaat.
Dalam salah satu untaian kata-kata ulama,mereka menyebutkan celakalah orang-orang yang apabila datang kepadanya hari Jumaat,dia masih bertanya,hari ini hari apa?

Supaya mudah difahami,saya sebutkan bahawa para ulama kita berkata demikian kerana hendak memperingatkan kepada kita bahawa kemulian hari Jumaat,yang digelar penghulu segala hari ini melebihi kemuliaan mana-mana hari lain yang biasa kita lalui.

Dengan segala kemuliaan yang ada di dalamnya,Jumaat diangkat menjadi perayaan mingguan bagi sekalian muslim.Malah ulama berpendapat lebih mulia dari hari raya yang dua.

Hari ini yang barangsiapa berselawat ke atas nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam padanya,maka selawatnya itu disampaikan terus kepada baginda.Dan baginda tentu sahaja berbangga dengan umatnya yang banyak berselawat kepada baginda.

Dari Ibnu Mas'ud r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Seutama-utama manusia bagiku pada hari kiamat ialah orang yang terbanyak bacaan selawat padaku", yakni lebih diutamakan oleh beliau s.a.w untuk dapat memperoleh syafaatnya dan dapat kedudukan yang terdekat dengannya. (Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah hadis hasan.)

Saya selalu lupa,guru saya pernah pesan tentang ini.Jadi di sini saya suka hendak kongsikan dengan semua pesanan guru saya ni.

Kata beliau,hari Jumaat ni usahakan kita tak terjebak dengan maksiat kepada Allah.Buat kebaikan sahaja hari ini.

Kemudian,hari Jumaat ini juga,pastikan selawat kita kepada baginda nabi tak kurang seribu kali. Selawat pendek dah cukup. Allahhumma solli ‘ala saiyidina Muhammad wa ‘ala alihi wa sallam.

Ringkas saja.15 minit dah habis.Tak percaya cuba buat.

Kerinduan Pokok


Sebenarnya semua makhluk lain,selain manusia sangatlah menumpahkan kecintaan mereka kepada baginda nabi.Sedangkan kita,manusia yang selalu berasa hebat dan megah apabila diberi gelaran khalifah ini jauh sekali dari mengingati baginda.

Hadis daripada Anaz bin Malik ra:

“ Sesungguhnya Nabi saw berdiri pada hari Jumaat menyandarkan belakangnya kepada tunggul pohon kurma di MaSjid Nabi. Nabi saw berkhutbah kepada manusia. Selepas itu, seorang lelaki berasal dari Rum berkata “ Adakah kamu hendak aku buatkan minbar yang boleh kamu duduk disitu dan ianya sempumpama kamu berdiri?”


Lalu lelaki itu membuat mimbar yang ada dua anak tangga dan duduk ditingkat yang ketiga. Apabila Nabi saw duduk di atas mimbar, pokok menguak seperti lembu menguak sehingga bergema masjid. Suara ini kerana sedih Rasulullah saw meninggalkannya. Lalu Rasulullah saw turun mimbar dan memeluknya dalam keadaan pokok itu menguak. Ia pun diam setelah dipeluk oleh Nabi saw. Kemudian Nabi saw bersabda:


Demi tuhan yang mana diri Muhammad berada dalam kekuasaannya, kalau aku tidak mendakapnya, nescaya ia akan berbunyi sebegini sehinggalah hari kiamat. Ini kerana kesedihannya terhadap Rasulullah saw.”

Hadis riwayat Bukhari – sahih


Kita,Apa Yang Kita Buat Sebenarnya?

Dalam hidup kita,yang kita asyik fikirkan adalah apa sebenarnya?

Saya teringin sangat nak tanya soalan ini kepada orang-orang yang selalu sangat sibuk daripada ingat akan nabi kita yang mulia.Termasuk diri saya.

24 jam sehari kita ada,banyak mana kita khaskan masa kita untuk baginda?

Sejam? Dua jam? Atau kurang?

Agak-agak cukupkah kita hendak bersama baginda di akhirat nanti?

Mungkin nak lalui ujian di dunia sahaja kita dah gagal.

Allah Ta'ala berfirman: " Allah dan para malaikatNya berselawat kepada nabi,(yakni Nabi Muhammad s.a.w.). Wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam dengan sebenar-benarnya salam kepada Nabi itu." (Al-Ahzab:56)

Twitter
Facebook

kesejahteraan ke atas orang-orang yang mengikut jalan petunjuk