pengumuman


anda semua dijemput untuk membaca dan memahami artikel 15 tips blogging terbaik yang dihasilkan daripada himpunan 15 artikel-artikel tip blog yang ringkas di blog saya ini. klik sini, 15 tips blogging terbaik untuk dimanfaatkan

baca juga lelaki ini masih bersabar walaupun badan dibakar untuk renungan bersama
gravatar

inilah orang Islam yang hina agamanya sendiri

Assalamualaikum.


Ini bukan kes isu makcik hajjah sitt al-wuzara yang murtad dan hina Allah, nabi Muhammad dan agama Islam. Tetapi ini kes lain.Ini kes orang Islam yang tak sedar diri bahawa dia telah menghina Allah dan rasulNya.


Baru-baru ini ada kawan yang menulis di wall facebook saya supaya menyebarkan mesej tentang justin bieber yang menghina tuhan melalui beberapa patah tulisan di laman web binatang (nak tulis bintang tertambah 'a') tersebut.


Tetapi saya tak menyambut baik pun permintaan beliau supaya menyebarkan mesej tersebut.







Sebaliknya saya memberi komen di bawah mesej beliau dengan berkata bahawa saya lebih mahu ambil kisah mengenai orang Islam yang hari ini lebih ramai menghina agamanya sendiri. Mereka ini ramai dan mereka tidak pernah menyedari bahawa dirinya sendiri sedang mempersendakan Islam.


Buat apa kita nak ambil kisah tentang orang kafir yang sibuk-sibuk menganggu urusan ketuhanan sedangkan dia sendiri tidak mempercayai tuhan? Dan buat apa kita nak sibukkan diri tentang binatang artis tersebut sedangkan dia bukanlah orang yang seakidah dengan kita? Dia bukan orang Islam.


Sebaliknya bagi saya yang kita patut sibuk adalah mengenai orang Islam sendiri. Orang Islam yang mengakui Allah sebagai Tuhan namun mereka sendiri telah mempersendakan tuhan yang mereka percaya.


Bagaimanakah mereka mempersendakan tuhan mereka?


Mereka mempersendakan tuhan dengan meninggalkan larangan dan suruhan tuhan mereka secara terang-terangan. Bahkan jika dalam tersembunyi sekalipun jika dilakukan berterusan bukankah itu kelihatan perbuatan yang menghina?


Anda bayangkan jika seorang ayah menasihati anaknya supaya jangan mencuri. Tetapi si anak meninggalkan larangan ayahnya dan dia sebaliknya mencuri dalam keadaan si ayah melihat. Apa yang boleh kita simpulkan dengan perbuatan si anak tadi? Bukankah dia mempersendakan larangan si ayah?


Maka terlebih utamalah kita dikira mempersendakan perintah tuhan kita sendiri kerana setiap waktu Dia melihat kita. Apabila kita melakukan kemungkaran dan Dia melihat dengan jelas akan kemungkaran tersebut, adakah kita masih dikira hamba yang taat dan menjaga baik nama agama ini?


Pastinya tidak. Bahkan kitalah yang telah membuka ruang supaya agama Islam kelihatan mundur dan tidak hebat.

Twitter
Facebook

kesejahteraan ke atas orang-orang yang mengikut jalan petunjuk