pengumuman


anda semua dijemput untuk membaca dan memahami artikel 15 tips blogging terbaik yang dihasilkan daripada himpunan 15 artikel-artikel tip blog yang ringkas di blog saya ini. klik sini, 15 tips blogging terbaik untuk dimanfaatkan

baca juga lelaki ini masih bersabar walaupun badan dibakar untuk renungan bersama
gravatar

terkenang.

Tak dapat tidur nyenyak semalam. Bukan, bukan masalah rindukan kampung halaman. Bukan juga sibuk memikirkan buah hati idaman. Tetapi membelek diri yang semakin jauh dari jalan pedoman.

rujuk gambar di sini


Kenang semula saya beberapa tahun lepas, semacam ada yang tak kena dengan saya sekarang. Jenis saya sejak kecil memang berminat untuk membaca. Tak terhad kepada buku komik dan majalah semata-mata. Buku-buku agama pun ada yang saya baca.


Saya beberapa tahun lepas juga sangat terikat dengan masjid. Bincang pelajaran dengan kawan-kawan di masjid, Selalu pun janji temu dengan sahabat-sahabat juga di masjid.


Bahkan kalau hati tak tenteram atau fikiran runsing pun saya lebih pilih masjid dari mana-mana tempat lain untuk tenangkan jiwa. Sebenarnya masjid ada aura positif yang dihasilkan oleh ahli jemaah yang hadir, hebat sikit daripada aura positif yang kita boleh dapatkan daripada pokok-pokok hijau di kampung.  Maka selain rumah tempat saya tidur dan beristirehat, masjidlah rumah kedua saya yang turut menjadi saksi tumbesaran saya.


Tapi saya sekarang agak lain. Bukannya sampai tak membaca langsung. Saya seorang pelajar, bohonglah kalau sehari tak pegang buku. Masjid pun saya masih kunjungi setiap hari. Di Mesir ni masjidnya bukannya macam di Malaysia. Di sini jalan kaki dari satu masjid ke masjid lain tak sampai sepuluh minit pun!


Cuma, hati ini sudah tak terpaut macam dulu. ‘Mungkin hanya sebahagian daripada proses mematangkan keremajaan kot..’, saya bermolog. 



*(tak pasti pula sebelum perkataan saya dalam ayat ‘saya bermolog’ di atas ni memang kena ada koma atau tak. Siapa tahu tolong cakap.)




Twitter
Facebook

kesejahteraan ke atas orang-orang yang mengikut jalan petunjuk