pengumuman


anda semua dijemput untuk membaca dan memahami artikel 15 tips blogging terbaik yang dihasilkan daripada himpunan 15 artikel-artikel tip blog yang ringkas di blog saya ini. klik sini, 15 tips blogging terbaik untuk dimanfaatkan

baca juga lelaki ini masih bersabar walaupun badan dibakar untuk renungan bersama
gravatar

Mesej Kebakaran



MESEJ KEBAKARAN

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Muhammad penghulu anbiya’ dan para rasul.



3 hari lepas,rumah yang saya diami ini menerima satu kecelakaan.Rumah saya yang terdiri daripada 11 tingkat (rumah-rumah di mesir hampir semuanya bertingkat-tingkat) riuh apabila sebuah bilik di tingkat 3 terbakar!

Mujur kejadian berlaku pada jam 9.30 malam,iaitu pada waktu para penghuni masih belum melelapkan mata.Jika tidak,mngkin keadaan akan lebih parah.

Segala puji bagi Allah yang telah memanjangkan umur kami sehingga waktu yang ditetapkan-Nya.

Pada saya,ini adalah satu contoh daripada sekian banyak contoh yang telah Allah berikan kepada kita supaya kita sentiasa mengingati-Nya.

Bahawa Dia berkuasa untuk melakukan apa sahaja,mengikut ketentuan yang telah ditetapkan-Nya.

Dan supaya kita sentiasa beringat akan kekuasaan-Nya itu.

"Dan apakah mereka tidak memperhatikan kerajaan langit dan bumi dan segala sesuatu yang diciptakan Allah, dan kemungkinan telah dekatnya kebinasaan mereka?" (surah al-A’raf ayat:185)

Perlu untuk kita memahami bahawa segala sesuatu yang Allah jadikan pasti tersirat hikmah besar yang terselindung di sebaliknya.

Cukuplah dengan amaran Allah apabila Dia berfirman:

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." (surah al-A’raf ayat:179)

Jadi mari kita meletakkan iman sebagai batu asas pemikiran kita.

Agar setiap perkara yang Dia kirimkan dapat kita terima sebagai pandangan hikmah.

"Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Qur’an dan As Sunah) kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barang siapa yang dianugerahi al hikmah itu, dia benar-benar telah dianugerahi kurnia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran" (dari firman Allah). (surah al-Baqarah ayat:269)

Twitter
Facebook

kesejahteraan ke atas orang-orang yang mengikut jalan petunjuk