pengumuman


anda semua dijemput untuk membaca dan memahami artikel 15 tips blogging terbaik yang dihasilkan daripada himpunan 15 artikel-artikel tip blog yang ringkas di blog saya ini. klik sini, 15 tips blogging terbaik untuk dimanfaatkan

baca juga lelaki ini masih bersabar walaupun badan dibakar untuk renungan bersama
gravatar

Pengenalan tentang terbaik


Saya pernah mendapat mesej daripada beberapa orang sahabat yang antara lainnya kandungan mesej itu mengandungi nasihat yang pernah disebutkan oleh Sahabat Nabi, Sayyidina Ali Karamallahu Wajhah.


Kata Sayyidina Ali R.A., sesuatu yang terbaik yang turun dari langit adalah taufiq. Adapun sesuatu yang terbaik yang naik dari bumi adalah ikhlas.




Nasihat ini, jika dapat difahami dan diaplikasikan maknanya di dalam kehidupan kita, pasti hidup kita sebagai hamba kepada Allah S.W.T akan lebih terurus kerana Sayyidina Ali apabila menuturkan nasihat yang seperti ini, beliau telahpun menafikan beribu-ribu perkara lain yang ada di alam ini, lantas mengkhususkan bahawa yang terbaik adalah dua ini.


Maknanya, yang terbaik yang turunnya dari langit bukanlah rezeki, bukan juga jodoh, atau apa-apa yang lain yang kita melihatnya sebagai terbaik. Tetapi ianya adalah taufiq.


Begitu juga dengan yang naik dari bumi, apabila dikhususkan bahawa ianya adalah ikhlaslah perkara yang terbaik, maka secara langsung telah diketepikan perkara-perkara lain seperti kasih-sayang, pengorbanan dan lain-lain.



Twitter
Facebook

kesejahteraan ke atas orang-orang yang mengikut jalan petunjuk