pengumuman


anda semua dijemput untuk membaca dan memahami artikel 15 tips blogging terbaik yang dihasilkan daripada himpunan 15 artikel-artikel tip blog yang ringkas di blog saya ini. klik sini, 15 tips blogging terbaik untuk dimanfaatkan

baca juga lelaki ini masih bersabar walaupun badan dibakar untuk renungan bersama
gravatar

Tips Untuk Bahagia 1

Ramai orang ada banyak harta, tanah berekar-ekar, perniagaan yang selalu menguntung, dan kewangan yang tidak pernah kunjung malap. Namun, dengan harta yang banyak ini, tidak ramai daripada mereka yang mampu untuk selalu bahagia.




Boleh ke pusat kaunseling jika tidak percaya apa yang saya katakan ini. Kebanyakan orang yang mendapatkan khidmat nasihat daripada para kaunselor ini adalah mereka yang tidak bahagia dengan hidup walaupun dalam poket mereka tidak pernah kekeringan wang.

gambar dari devianart.com


Begitu juga halnya dengan orang yang hidupnya melarat. Kata orang, ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Namun, dengan kesusahan kewangan ini, tidak semua mereka ini yang hidupnya penuh dengan kesengsaraan.



Sebenarnya, bahagia dan sengsara ini, ukurannya adalah apa?




Bahagia apabila manusia mensyukuri segalanya



Pada saya, ukuran kebahagiaan ini adalah bergantung kepada individu itu sendiri. Bergantung kepada bagaimana dia melihat apa itu kebahagiaan.



Kata seorang sahabat saya, “kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat, tetapi kita boleh ubah diri kita melihatnya.Jika tidak dapat apa yang kita suka, maka langkah terbaik ialah suka apa yang kita dapat.”



Ya, bagi saya beginilah untuk bahagia selalu. Melihat semuanya daripada sudut positif. Bahkan, adakalanya musibah yang besar dan merugikan juga mampu dilihat dari sudut ini.



Dan inilah yang kita namakan sebagai syukur. Rasa cukup dengan apa yang ada, dan selalu berterima kasih walaupun yang datang itu adalah ujian yang sangat menduga.



Kisah Imam Syafie



Pernah suatu ketika Imam Syafie mengupah tukang jahit untuk menjahitkan sehelai jubah untuk beliau. Maka, apabila tiba masa yang dijanjikan, Imam Syafie pun mendapatkan tukang jahit tadi untuk mengambil jubah beliau.



Namun, apabila tukang jahit tersebut menyerahkan jubahnya, kedapatan sedikit cacat pada jubah itu. Sebelah tangan baju jubah itu lebih ketat daripada sebelah yang lain. Maka Imam Syafie pun ...



Bersambung… (he.., saspen plak.. tiba-tiba ja tak ada mood nak tulis semua)


sambungannya di sini (klik).

Twitter
Facebook

kesejahteraan ke atas orang-orang yang mengikut jalan petunjuk