pengumuman


anda semua dijemput untuk membaca dan memahami artikel 15 tips blogging terbaik yang dihasilkan daripada himpunan 15 artikel-artikel tip blog yang ringkas di blog saya ini. klik sini, 15 tips blogging terbaik untuk dimanfaatkan

baca juga lelaki ini masih bersabar walaupun badan dibakar untuk renungan bersama
gravatar

beberapa persediaan dan persiapan menyambut Ramadhan

Assalamualaikum.


Pernahkah kita jumpa dalam mana-mana kejohanan sukan, yang menjadi pemenang adalah seorang peserta yang langsung tidak pernah berlatih sukan?


Atau, wujudkah dalam dunia ini, seorang pelajar yang lulus dengan cemerlang di dalam peperiksaan, namun dia tidak pernah melakukan latihan yang diberikan gurunya? Nak hebat lagi, dia bahkan langsung tak pernah belajar. Wujudkah?



Pasti tak pernah.



Maka, begitulah dengan kejayaan menghadapi madrasah Ramadhan. Bulan yang baginda nabi janjikan rahmat, keampunan dan pembebasan daripada neraka ini, kita mungkin tak akan berjaya di dalamnya tanpa persediaan rapi sejak awal.

Sebab itu bila masuk bulan Rejab, nabi dah ajarkan kepada kita dengan sebuah doa, iaitu doa supaya Allah memberikan kita keberkatan di dalam bulan Rejab dan Sya’aban, seterusnya menyampaikan kita kepada bulan Ramadhan al-Mubaarak.


Perhatikan, Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
"Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, nescaya akan diampunkan baginya segala dosanya yang telah lalu."(HR Imam Nasai’e, Ibn Majah, Ibn Hibban dan Baihaqi)


Cuba fikir, tanpa latihan, adakah tingkat penuh keimanan dan keihklasan yang baginda sebutkan ini kita akan peroleh?


Sedangkan syarat diampunkan segala dosa adalah dengan kedua-duanya. 


Artikel ini belum habis, sila ikuti bacaan penuh di sini, http://naimulfirdaus.blogspot.com/2010/08/sebelum-ramadhan-datang.html


Twitter
Facebook

kesejahteraan ke atas orang-orang yang mengikut jalan petunjuk